Daginstitutioner

Mad til børn har en særlig plads i vores hjerter. Maddannelse og mod på nye spiseoplevelser sikrer, at de kommende generationer kan tage vare på sig selv og træffe sunde valg.

En af vores spidskompetencer er rådgivning inden for mad til børn og måltider i daginstitutioner. Alene i Københavns Kommune har vi arbejdet medmere end 450 daginstitutioner og over 500 køkkenenheder. Vi har stor erfaring med kompetenceudvikling for personale og ledelse i daginstitutioner, og kan rådgive om alt fra planlægning af menuer til økonomi, drift og læringsmiljøer i hverdagsrutinerne omkring måltidet. I vores arbejde har vi fokus på maddannelse, madmod og fællesfagligt samarbejde.

Arbejder du med os, vil du opleve at vi har holdninger til maden og måltidet og ser mad som mere end mætte maver. Måltidet er en sansemæssig oplevelse, maden skal dufte, smage og syne. Børnene skal have mulighed for at danne deres egnen smag og måltider skal have fokus på, at børn er aktive deltagere, gør børnene mere selvhjulpne. Dvs. at vi lægger vægt på, at:

  • Maden skal have en høj kulinarisk kvalitet.
  • Maden skal tilberedes af sæsonens friske økologiske råvarer.
  • Maden skal tilpasses børnenes ernæringsmæssige behov og følge de offentlige vejledninger.
  • Maden skal bidrage til børnenes udvikling af madmod og maddannelse og lære børn at sætte ord på smag og konsistens.
  • Børnene skal opleve engagerede og deltagende voksne, der skaber gode rammer og oplevelser i forhold til maden og måltidet.
  • Børnene skal have ansvar og være aktivt deltagende før, under og efter måltidet.
  • Hav børnene med til at lave mad. Det kan give børnene indsigt fra jord til bord og så kan de høste sociale anerkendelse ved at bidrage med noget til fællesskabet.
  • Måltidet behøver ikke blive set løsrevet fra det øvrige pædagogiske arbejde, det er en del af det.
  • Det tværfaglige arbejde omkring maden og måltidet er væsentligt for kvaliteten og udbyttet af måltidet.

Vi kan blandt andet hjælpe med:

  • Konceptudvikling af mad og måltider.
  • Skræddersyede kompetence udviklingsforløb for køkkenmedarbejderne.
  • Rådgivning i udarbejdelse af handleplan for maden og måltidet.
  • Økologiomlægning i hoveder og gryder, praktisk og teoretisk forløb.
  • Rådgivning i at bruge måltidet som pædagogisk værktøj, ved at knytte det til de styrkede læreplaner.
  • Inspirationsarrangementer om fx ernæring, mellemmåltider, allergi, madmod, bagning, større brug af grøntsager og meget andet.
  • Inspiration til fællesfagligt samarbejde.
  • Facilitere temadage for køkkenmedarbejdere og eller pædagoger.
  • Temadage hvor børn og pædagoger deltager i madlavningen.
  • Rådgivning om køkkenfaciliteter, indretning, udstyr og egenkontrol.

Madmod på hjul

Se her hvad der sker, når børnehavebørn skal lave mad på vores madcykel.

Relevante projekter

Kontakt mig for mere information om rådgivning af daginstitutioner.
No items found.
No items found.

Vi arbejder også her